4.3. Første program og første fejl

Efter at have installeret Processing og Python Mode kan du nu skrive og køre dit første Python program i Processing.

Du er også klar til at lave din første fejl, bevidst eller ved et uheld.

4.3.1. Første program

Skriv følgende kode i Processing-vinduets område (1):

1
2
3
4
print("Python")
print(2+2)
fill(color(255,0,0))
ellipse(50,50,80,80)

Tryk på Play-knappen (2) for at køre dit program.

Resultatet af programmet linje 1 og 2 er, at teksten Python og teksten 4 (resultatet af regnestykket 2+2) bliver printet/vist i Processing-vinduets område (3).

Resultatet af programmes linje 3 og 4 er, at der regnes en rød cirkel i et nyt vindue (4).

Hvis du ikke ser disse resultater ser du højest sandsynligt en fejl. Spring midlertidigt til afsnittet Første fejl og forsøg at rette fejlen.

4.3.2. Første fejl

Prøv at fjerne den sidste parentes i linje 1 og kør programmet igen.

1
2
3
4
print("Python"
print(2+2)
fill(color(255,0,0))
ellipse(50,50,80,80)

Denne gang vises en fejl i Processing-vinduets område (3) og linje 2 i Processing-vinduets område (2) er markeret.

Fejlmeddelelsen markeret med en blå firkant giver et hint om hvad fejlen kan være: Maybe there's an unclosed paren og quote mark somewhere before this line?

Hintet foreslår, at der mangler en parentes eller anførselstegn i linjen før linje 2, altså linje 1. Dette er korrekt, der mangler den parentes i linje 1 som vi slettede.

Hintet er desværre ikke altid så brugbart som ved den manglende parentes. Prøv at slette det ene 2-tal i linje 2 og kør programmet igen.

1
2
3
4
print("Python")
print(2+)
fill(color(255,0,0))
ellipse(50,50,80,80)

Samme fejlmeddelelse vises, men denne gang mangler der ikke en parentes, det er regnestykket 2+ som ikke giver mening, der mangler et tal mere. Linje 2 er dog korrekt markeret som linjen hvor der er en fejl.

4.3.3. Gem dit program

De linjers kode du har skrevet udgør et Python-program også kaldet en skitse (engelsk: sketch) i Processing.

For at kunne dele dit arbejde med andre, arbejde videre på det efter at have genstartet din computer osv. skal dit program gemmes.

Vælg menuen [File] og [Save As]. Vælg et fornuftigt sted at gemme dit program, f.eks. i en mappe kaldet lær_python/processing_programmer/, og giv programmet et fornuftigt navn, f.eks. my_first_sketch.

Se også

TODO: link til afsnit om gode navne og filsystem.

Bemærk

I macOS, og visse Linux-opsætninger, befinder menuen [Filer] sig ikke i toppen af Processing vinduet, men i en menubar helt i toppen af skærmbilledet.

Processing opretter en mappe med det navn du valgte, f.eks. my_first_sketch og under den gemmer Processing to filer; my_first_sketch.pyde og sketch.properties.

Begge filer er simple tekstfiler, .pyde-filen indeholder koden og sketch.properties indeholder information om, at programmet skal køre i Python Mode.

Efter at have gemt programmet viser Processing navnet på programmet i vinduet.